معرفی انواع هاست و تفاوت آنها

You are currently viewing معرفی انواع هاست و تفاوت آنها

انواع هاست و تفاوت آنها موضوعی است که هنگام تهیه خدمات هاست و میزبانی وب باید در مورد آن اطلاع کافی داشته باشیم. در این مطلب به معرفی انواع هاست ها و بررسی تفاوت هر یک از آنها با یکدیگر می پردازیم.

انواع مختلف هاست

انواع خدمات هاست به 3 دسته بندی زیر تقسیم‌ می‌شوند:

1- هاست اشتراکی

هاست اشتراکی یا Shared Hosting نوعی میزبانی وب است که در آن منابع یک سرور بین چندین وب سایت تقسیم شده است. هر مشتری با استفاده از سرور میزبانی وب مشترک، به امکاناتی مانند فضای دیسک، بانک اطلاعاتی، ترافیک ماهانه، حساب های ایمیل، حساب های FTP و سایر افزودنی های ارائه شده توسط میزبان دسترسی دارد. هاست اشتراکی مقرون به صرفه است زيرا هزينه های نگهداری يک سرور بين همه كاربران تقسيم می شود. این سبک میزبانی بهترین راه حل برای وب سایت های معمولی است که مصرف متوسطی از منابع سرور مانند Ram ، CPU و پهنای باند دارند و نیازی به تنظیمات خاص و پیشرفته ندارد. در میزبانی اشتراکی، شما بابت همان مقدار از منابعی که احتیاج دارید هزینه پرداخت می‌کنید. معمولاً وب سایت ها در ابتدای کار و تا زمانی که اطلاعات و بازدید بسیار زیادی ندارند، در هاست اشتراکی ‌میزبانی ‌می‌شوند. سرورهای اشتراکی می‌توانند میزبان صدها کاربر باشند.

2- سرور مجازی

سرور مجازی یا VPS مانند یک کامپیوتر مجازی است و به کمک نرم‌افزارهای مجازی سازی، یک سرور اختصاصی به چند سرور مجازی تقسیم بندی می‌شود. در واقع سرور اصلی منابع سخت افزاری خود را در بین سرورهای مجازی تقسیم می‌کند و آنها را مستقل از یکدیگر راه اندازی می‌کند. هر سرور مجازی که روی سرور اصلی ایجاد می‌شود کاملا به صورت مستقل عمل می‌کند و در نتيجه VPS های موجود بر روی يک سرور می‌توانند از سيستم عامل های متفاوت و نرم افزارهای مختلف استفاده نمايند. اصطلاح سرور مجازی با نام های VDS ،VPS و Virtual Private Server نیز شناخته می‌شود. سرورهای مجازی کاربرد های فراوانی دارند و از انواع کاربردهای هاست که در بالا بیان کردیم می‌توان در سرور مجازی بهره‌مند شد. همینطور برای میزبانی وب سایت از آنجا که هاست اشتراکی برای سایت هایی که دارای استفاده بالا از منابع سرور و ترافیک بالا هستند کافی نیست، به جای آن سایت های با حجم بالا باید به جای هاست اشتراکی از سرور مجازی استفاده کنند.

3- سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یا Dedicated Server به صورت انحصاری در اختیار کاربر قرار داده می‌شود. به عبارت دیگر منابع و مدیریت سرور کاملا در اختیار یک کاربر است و به اشتراک گذاشته نمی‌شود. سرور اختصاصي اين امكان را می دهد كه بر اساس نياز و برنامه خود از امكانات متنوعی مانند آزادی در نصب و کانفیگ نرم افزار های دلخواه، استفاده از فضای وب به ميزان مورد نياز بدون در نظر گرفتن محدوديتی كه در سرورهای اشتراكی وجود دارد استفاده نمايند. از آنجا که سرور فقط مخصوص یک کاربر است، بنابراین نگرانی‌ کاهش امنیت و سرعت از طرف سایر وب‌سایت‌ها و دیگر مصرف کنندگان وجود ندارد. این نوع هاست هزینه بالایی دارد و بیشتر برای وب سایت ها و پروژه های بزرگ استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید